Home
De Dayak
De bemanning
Het plan
Reisverslagen
Naar Oostende
Frankrijk
Golf van Biskaje
Spanje
Portugal
Andalusie Spanje
Marokko Rabat
Oversteek >Lanzarote
Canarische eilanden
Kaapverdie
Oversteek Suriname
Indrukken Suriname
Op naar Tobago
Caribbean
ABC eilanden
Aruba Colombia
Colombia
Jiske in Colombia
Indrukken Colombia
Santa Marta>Cartagen
Indrukken Colombia 2
Colombia- Panama
Panama
Corona blues
Herstart?
Girls talk
Notities
Fotoalbum
Waar zijn we nu?
Gastenboek
Links
Contact
Mail adres opgeven?

Santa Marta en Cartagena.

 

Eerst even een nautisch stukje, want per slot van rekening zijn we met de boot onderweg en zou je toch verwachten dat er ook iets over geschreven kan worden.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de verhouding varen versus verblijven heel duidelijk ten gunste van verblijven uitvalt, maar toch…

 

Eerst even over de route Santa Marta naar Cartagena.

Facts: afstand 110 mijl (+/-200 KM)

Gemiddelde snelheid: 5.5 knoop

Gemiddelde windsnelheid over dek: 15 knoop (4Bf) uit NO.

Diepste punt: ongeveer 600 meter, ondiepste 3.5 meter

Golf hoogte: 1 – 1.5 meter.

 

De route:

Wat je op dit kaartje kunt zien is onze route van Santa Marta naar Cartagena langs de Cabo Augusta bij Barranquilla. Deze kaap is berucht.

Waarom berucht?

Nou er zijn een paar redenen te noemen:

1)   De kust oost van Barranquilla staat meestal loodrecht op de golven die zijn opgebouwd door de noord-oost passaat, en die echoën de golven terug. Dat betekent hoge en steile gloven die onregelmatig op je af komen.

2)   De diepte loopt enorm terug hetgeen voor hoge golven kan zorgen. (Diepte gaat van ruim 1000 naar 30 meter)

3)    De monding van de rivier de Magdelena zorgt voor een wind tegen stroom situatie. Rivier mondingen zorgen ook voor veel zandbanken en brandingen.

4)   De pilot waarschuwt voor drijvende boomstammen en ander rivier afval. Plaatselijk veel tij tegen stroom.

5)   Een min of meer permanent lagedrukgebied vestigt zich boven deze landengte en geeft vaak wekenlang bovenmatige wind. Zie het plaatje van Windy. Dit is typisch voor hier en soms heb je een lange adem nodig voor een plaatje dat 15 knopen voorspelt.

 

                                           Dit is een afdruk van Windy, en typisch voor dit gebied

 

Je kunt je voorstellen dat we dit soort weer willen vermijden. Het kan hier in deze regio aardig spoken; zelfs in de haven van Santa Marta waar we veilig in de Marina lagen gaat het soms te keer. Dit klokten we tegen de avond.

  

En, als je dus te tijd hebt om een mooi ‘weather window’ uit te zoeken dan gaat het als een zonnetje. Onder vol tuig met 15 knopen wind van schuin achter varen wij weg van Santa Marta. Weinig gerol en 6 knoopjes snelheid. Het is wel een questie van wachten want op dit window hebben we 2 weken moeten wachten!

Wat ook nog een leuk verschijnsel is is dat de wind om de kaap ‘meebuigt’. Met de ruime wind in de zeilen waar we mee vertrokken zijn we ook in Cartagena aangekomen!

Cartagena is na Santa Marta (1525) in 1533 gesticht. Santa Marta was te veel overvallen door rovers die op goud uit waren en Cartagena heeft een baai die beter te verdedigen is. Er ligt voor de entree een flink eiland Isla Tiera Bomba.

 

De ingang die wij willen nemen staat bekend als Boca Grande. Er is hier een onderwater muur gemaakt om de Piraten en overvallers buiten de haven te houden, alleen in het midden zit een klein gaatje.

 

 

 

 

Toen we aan kwamen varen stonden lokale vissers te gebaren dat we om moesten varen. Dat gaf natuurlijk niet zo’n lekker gevoel, en zeker niet omdat de lokale haven autoriteit mijn oproepen per marifoon maar niet wilde beantwoorden…

Diny’s charme werd uiteindelijk beloond. Een vrouwenstem doet soms wonderen. (Martinus 5.1 vers 2 J)

 

Er stond genoeg water onder de kiel en we konden naar binnen zonder verder om te varen, en even later meren we af in Club de Pesca waar we gereserveerd hadden.

Vlak bij het historische centrum met de enorme verdedigingswerken die door de Spanjaarden zijn gebouwd.

Tot zo ver het nautische deel…

 

Gratis cruising guides van dit gebied zijn van internet te halen, ze zijn er van meerdere bestemmingen:

http://freecruisingguides.com

 

Voor OpenCPN gebruikers: Erik Bauhaus heeft voor het gebied Panama en Cuba kaarten ingescand met coördinaten die kloppen. Het schijnt dat bv Navionics wat wij gebruiken voor deze regio afwijken kan, en met zoveel riffen daar…

Nog een tip: binnen Navionics zijn ook ‘community updates’ verkrijgbaar en zichtbaar te maken op de kaartenplotter. Deze geven natuurlijk extra info. Op internet is wel te vinden hoe je dat doet.

 

 

bemanningdayak@gmail.com